Träningsupplägg för läger eller träningsresa

Hur ser ett idealiskt upplägg ut för ett träningsläger för cyklister? Det går att få en ganska god bild av det bland annat genom att titta på hur proffsens träningsläger läggs upp. Det går sedan utmärkt att tillämpa på din egen träning – och blir något av en måttstock för ditt eget träningsläger.

Träning i block

Proffscyklister har som regel en väldigt uppstyrd träning. Det planeras i detalj hur passen ska se ut och det läggs också mycket tid på att hitta rätt typ av sträckor för den träning som ska utföras (exempelvis backar med rätt stigning). De resurserna har inte den vanliga motionärstriatleten, men de övergripande principerna kan användas.

Träningen för proffsen sker i block. Vanligen är att man kör tredagarsblock där första dagen reserveras för att träna styrka och kraft (exempelvis spurter). Den andra dagen vigs åt ett hårt långpass som kan rymma ett flertal tröskelintervaller, medan den tredje dagen ägnas åt ett lugnare distanspass där fokus ligger på uthållighet. Den fjärde dagen är en vilodag där man antingen vilar helt eller tar ett lättare rullpass.

Hur använder jag detta i min egen träning?

Många etablerade träningsläger kommer att följa ett liknande upplägg. Om lägret varar i en vecka eller längre har du oftast en vilodag som kan vara obligatorisk eller valfri. Den bör nyttjas, även om den är valfri, eftersom återhämtningen är viktig för att hjälpa dig att fortsätta prestera på en hög och jämn nivå.

Åker du på en egen träningsresa kan du använda blockindelningen för att hjälpa dig att planera hur, när och var du ska cykla. Det är lätt att känna att du måste få ut så mycket som möjligt av resan och därför köra hårt varje dag. Att lägga upp passen på ett strukturerat sätt är dock något som i längden kommer ge dig mer, och det är något som blockindelningen kan hjälpa till med.